Overslaan en naar de inhoud gaan

Het belang van PR

Belang van PR

PR, je hebt er vast wel eens van gehoord. Het staat voor publieke communicatie ofwel in het Engels public relations. In de kenniskaravaan ‘Positief in de media’ is aandacht geschonken aan dit onderwerp. Waarom is het belangrijk om aan PR te doen? En hoe doe je dit? We geven je een aantal tips waar je vandaag nog mee aan de slag kunt. 

Met PR kun je meerdere doelen realiseren en je werkt aan je naamsbekendheid en zichtbaarheid. Want zeg nou zelf, je koopt eerder een product van een merk waar je al eens van hebt gehoord, dan van een merk waar je nog nooit van hebt gehoord.  

  1. Schrijf een persbericht. Dit is het bekendste middel om te zorgen voor gratis publiciteit. Door een persbericht naar de lokale- of regionale krant te sturen, is de media op de hoogte van jouw nieuws, in de hoop dat zij er iets over publiceren.  

  1. Sociale Media is een relatief eenvoudige manier om in contact te komen met de doelgroep. Kies de juiste kanalen die bij de doelgroep passen. De oudere generatie kun je bijvoorbeeld beter bereiken via Facebook dan via TikTok, terwijl de jongere generatie meer op Instagram en TikTok te vinden is.  

  1. Zichtbaarheid kun je creëren door shirts, tassen of andere producten te bedrukken met de naam en het logo van de organisatie. Laat vrijwilligers de kleding aantrekken als zij in dienst zijn.  

  1. Maak gebruik van de kracht van de herhaling. Mensen krijgen vandaag de dag veel informatie te verwerken. Zorg dat je opvalt en blijf de boodschap die je wilt uitdragen herhalen.